Na een voorwoord van ‘onze’ Johan Braeckman steken de dames meteen van wal met ‘kritisch denken’ en het belang daarvan. Eén voor één worden de betekenis en het nut van concepten helder toegelicht. Vele daarvan zullen doorwinterde skeptici bekend in de oren klinken (in de ogen schijnen..?): type 1 en type 2 denken, confirmation bias, de filterbubbel, clickbait en commerciële pseudojournalistiek, enzovoorts. Daarna worden een aantal technieken besproken die de student kunnen helpen om zich te wapenen tegen al die beïnvloeding. Of, om ze vlotter te leren herkennen en benoemen. Wie zich in dat water waagt, moet natuurlijk klaar zijn voor een debat. Een logisch volgende luik gaat dan ook over de verschillende soorten argumenten en drogredenen.
Het tweede deel van het boek behandelt onderzoekscompetenties. Na een start met enkele – levensbelangrijke! – ethische en inhoudelijke handvaten, wordt dit deel gaandeweg steeds technischer. Ze is dan ook gericht op bachelorstudenten. Die zijn op dat ogenblik in een voorbereidende fase van een toekomstige bachelorproef. Daardoor zijn de laatste paar hoofdstukken minder nuttig voor wie niet in diezelfde situatie verkeert.
De tekst is overal helder en vlot leesbaar. Toch boet ze niet in op inhoud en zegt ze klaar en duidelijk waar het op staat. Gelet op de ervaringen die we bij SKEPP met andere hogescholen hebben, is dat een ongezien welkome en frisse wind. De opbouw is logisch, goed te volgen, en educatief. Treffende voorbeelden en externe links (met QR-code) doorspekken het geheel. Zelfs voor een relatief ervaren skepticus als uw dienaar zijn er nog interessante voorbeelden of toepassingen te ontdekken.
De tekst is overal helder en vlot leesbaar. Toch boet ze niet in op inhoud en zegt ze klaar en duidelijk waar het op staat. Gelet op de ervaringen die we bij SKEPP met andere hogescholen hebben, is dat een ongezien welkome en frisse wind.
Kortom: een absolute aanrader voor beginners in het kritisch denken, voor iedereen die met onderwijs of opvoeding in brede zin aan de slag is, en – wat mij betreft – een mooie aanzet voor een verplicht vak kritisch denken in àlle hogere studies!