Red Bull geeft je géén vleugels

Vier op de vijf voedingsclaims zijn onzin, waarschuwt Voedselveiligheid
01-08-2011

-

door
2 minuten
Leestijd:
Brussel l Maar één op vijf van de beweringen als 'verbetert de conditie van je bloedvaten' of 'versterkt het immuunsysteem' op voedingsproducten houdt steek, waarschuwt het Europees Agentschap voor Voedselveiligheid. 'Door dit bedrog kopen mensen te dure of onnodige producten', zegt consumentenexpert Johannes Kleis.

Mineraalwater, ja, zelfs kauwgum waar je van afvalt, zuivelproducten die je een oersterk beendergestel of een als herboren darmstelsel geven, olijfolie waar je langer van gaat leven, koekjes die de concentratie verhogen of blikjes frisdrank die een uit de kluiten gewassen slaaptekort wegzappen.

De Europese consument is ondertussen wel wat gewend als het gaat om fabelachtige claims die van banale voedingswaren een soort tovermiddelen maken.

In de Europese Commissie is echter beslist om paal en perk te stellen aan dit soort reclame, gebaseerd op beweringen over de zogenaamd positieve fysieke of psychologische effecten van potjes yoghurt of vlootjes margarine.

"Het is niet zo dat die claims een echt gezondheidsrisico inhouden, al staan die beloftes wel vaak op minder gezonde producten. Het is vooral boerenbedrog. Mensen kopen daardoor producten die ze anders niet zouden kopen of die duurder of zelfs van slechtere kwaliteit zijn dan andere enkel omdat er een aantrekkelijke gezondheidsbelofte op prijkt", zegt Johannes Kleis van de Europese consumentenorganisatie BEUC.

Sinds 2008 nam het Europees Agentschap voor Voedselveiligheid (EFSA) al 2.758 claims onder de loep. Slechts 510, ofwel 1 op 5, blijkt wetenschappelijk aangetoond en dus terecht.

De manier waarop de lijst van 2.758 claims tot stand kwam is ook veelzeggend. Aanvankelijk stonden er 44.000 gezondheidsclaims uit de verschillende lidstaten op. Maar die is fiks gereduceerd, enerzijds omdat heel wat claims werden samengevoegd maar ook omdat de industrie beweringen introk toen er sprake was van wetenschappelijke controle. Binnenkort onderzoekt EFSA nog eens 1.500 stellingen die gaan over plantaardige ingrediënten.

  • Red Bull pepingrediënt taurine geeft geen extra energie en verbetert de uithouding niet
  • Danacol helpt wel degelijk cholesterol te verlagen (geldt ook voor Benecol)
  • Yakult probiotica zou immuunsysteem versterken, inmiddels ingetrokken wegens geen bewijs

Het gros van de kleine hoeveelheid die wel bewezen effecten hebben gaat over vitamines en mineralen. Zo klopt het dat magnesium bijdraagt aan de goede werking van het zenuwstelsel en dat calcium de conditie van botten en tanden op peil helpt te houden. Ook onderbouwd is dat drankjes als Benecol of Danacol de cholesterol helpen te verlagen.

Aanvragen voor probiotica, die het immuunsysteem zouden versterken en in Yakult of Actimel zitten, zijn dan weer ingetrokken door de fabrikant, omdat die de claims niet kon bewijzen.

In lange lijst met claims die niet zijn bewezen staat onder andere ook dat het onzin is dat taurine, het steringrediënt van pepdrank Red Bull, je extra energie geeft, de fysieke uithouding verbetert of vermoeidheid 'uitstelt', zoals ook sommige gelijkaardige energiedranken beweren.

Ook van tafel geveegd zijn beweringen dat suikervrije kauwgum je gewicht helpt te beheersen, dat glucosamine, vaak verkocht als supplement, gezondere gewrichten oplevert of dat linolzuur, in bepaalde olies, de huid tegen UV-beschadiging beschermt, sojamargarine de menopauze minder onaangenaam maakt en druivenpitten het zicht 's nachts verbeteren.

De EU komt op basis van de bevindingen van EFSA eind dit jaar met een lijst claims die zijn goedgekeurd. In de loop van 2012 zullen de verboden boodschappen uit de reclame moeten verdwijnen. Bedoeling is dat nieuwe slogans telkens eerst door EFSA wetenschappelijk worden bevestigd voor ze de Europese markt op mogen.

overgenomen uit externe bron
Authors
Barbara Debusschere
Publicatiedatum
01-08-2011
Opgenomen in